Czech language course for foreigners (non-Slavic languages speakers).

Ačkoliv se jedná o kurz českého jazyka, zpočátku probíhá výuka v angličtině (požadovaná úroveň B1). Předmět KCJ/0CECS, realizovaný formou cvičení, je určen pouze zahraničním studentům (nerodilým mluvčím) ze slovanských zemí (např. Polsko, Rusko, Ukrajina), kteří nemají žádnou zkušenost s češtinou. Pro začátečníky z neslovanských zemí je určen předmět KCJ/0CECN. Předmět KCJ/0CECS je zaměřen na osvojení základů českého jazyka, získání základních konverzačních dovedností a schopností písemného projevu a porozumění psanému i mluvenému textu. Studenti si v předmětu upevní základní gramatiku a slovní zásobu češtiny, v praktických cvičeních se naučí např. zvládnout základní komunikační situace (obchod, restaurace, hotel, nádraží, studium), napsat krátkou zprávu, krátký dopis, jednoduchý strukturovaný životopis nebo vyplnit formulář, domluvit si schůzku apod. Pozornost je také věnována procvičování gramatiky a výslovnosti.

Předmět je určen pouze pro zahraniční studenty Bc. programu Čeština pro cizince, popř. studenty přijíždějící v rámci mobilit Erasmus+. Předmět navazuje na předmět KCJ/1GR1C Gramatika 1. Podmínkou (prerekvizita) je úspěšné absolvování předmětu KCJ/1GR1C. Absolvování předmětu, realizovaného formou přednášky a semináře, představí studentům nerodilým mluvčím základní charakteristiky české morfologie, základní pojmy morfologie (slovo, morf, morfém, alomorf, druhy morfů, morfonologie, hláskové alternace, morfologická stavba slova), problematiku funkční (gramatické kategorie vyššího a nižšího řádu, postavení jednotlivých kategorií v jazykovém systému a jejich fungování v komunikaci) a formální morfologie (typy deklinace, konjugace). Pozornost je věnovaná také příznakovosti morfologických prostředků a práci s internetovými (ČNK, IJP) a dalšími zdroji (gramatiky, slovníky). Výuka využívá principu kontrastivního přístupu - srovnání českého morfologického systému se systémem jazyků, které ovládají studenti. Výuka v seminářích je zaměřena na aplikaci získaných poznatků při morfologické analýze textu, včetně upevnění základní terminologie a detekci morfologických chyb, a to se zřetelem ke studentům cizincům a jejich jazykovému pozadí.
Absolvování předmětu, realizovaného formou přednášky a semináře, představí studentům základní pojmy morfologie (morf, morfém, alomorf, druhy morfů, morfonologie, hláskové alternace, morfologická stavba slova), problematiku funkční (gramatické kategorie vyššího a nižšího řádu, postavení jednotlivých kategorií v jazykovém systému a jejich fungování v komunikaci) a formální morfologie (typy deklinace, konjugace, variantnost). Ve výkladu je rovněž věnována pozornost vývojovým aspektům české morfologie, včetně základních tendencí vývoje od pračeštiny a současných vývojových tendencí. Výuka v seminářích je zaměřena na aplikaci získaných poznatků při morfologické analýze textu, včetně upevnění znalostí z oblasti normativního formálního tvarosloví.

Student v předmětu, realizovaném formou semináře, získá vědomosti o onymickém systému jazyka a současně si uvědomí zákonitosti jeho fungování, seznámí se s dějinami onomastiky jako lingvistické disciplíny, jsou mu objasněny základních termíny a teorie, ale především na základě toponymického materiálu (zeměpisná jména) proniká do onymického parasystému jazyka. Seznámí se s vývojem české a evropské toponymie a naučí analyzovat a vyhodnotit toponymický materiál jako zdroj lingvistických a historických informací. Důraz je kladen na mezioborové aspekty toponomastiky a nové trendy, jako jsou např. využití Českého národního korpusu, kombinace antropologických a geografických přístupů, koncept jazykové krajiny, výzkum toponymie města, politická toponomastika, dějiny osídlení a toponomastika apod.

Studenti si v předmětu upevní základní gramatiku a slovní zásobu češtiny, v praktických cvičeních se naučí např. zvládnout základní komunikační situace (obchod, restaurace, hotel, nádraží, studium), napsat krátkou zprávu, krátký dopis, jednoduchý strukturovaný životopis nebo vyplnit formulář, domluvit si schůzku apod.

Cílem předmětu je osvojení základní problematiky výuky češtiny jako cizího jazyka. Formou prakticky zaměřených cvičení se studenti seznámí s tímto vědním oborem.