"Devatenáctka", tj. literatura 19. století - letní semestr

Vymezení pojmu světová literatura, srovnávací pojetí literatury, systémové pojetí světové literatury. Interpretace uměleckých děl slovesného umění, která patří k tezauru lidstva a vývoje jeho umění. Duchovní a umělecká kontinua forem slovesného umění od nejstarších dob po současnost (srovnání literárních mytologémů a literárních archetypů), formy adaptací, konvergence uměleckých forem (literárních druhů, směrů, tvůrčích tendencí) zvl. v literárním procesu západní a východní Evropy. "Dialogy kultur" v dějinných proměnách a metamorfózách.

Výklad problematiky regionální literatury, její charakteristika, interpretace i hodnocení; otázky regionalismu a jeho klady i zápory. A další...

Cílem předmětu je procvičit psaní publicistických textů různých žánrů (zpráva, reportáž, glosa, soudnička, feature, story, medailon, interview, reklamní text aj.), vyzkoušet si redakční práci s texty a umožnit studentům osvojit si některé zásady žurnalistického řemesla, a to v několika fázích (od tvorby článků, přes redakční úpravy, po jazykové korektury).

Cílem předmětu je procvičit psaní publicistických textů různých žánrů (zpráva, reportáž, glosa, soudnička, feature, story, medailon, interview, reklamní text aj.), vyzkoušet si redakční práci s texty a umožnit studentům osvojit si některé zásady žurnalistického řemesla, a to v několika fázích (od tvorby článků, přes redakční úpravy, po jazykové korektury).

Projevy renesanční literatury v českých zemích (Frantova práva aj.). Humanistická literární centra. Literární tvorba jednoty bratrské. České baroko a jeho hodnocení literární historií. Poezie 17. a 18. století (Fr. Bridel, A. Michna z Otradovic, J. A. Komenský, kancionály vrcholného baroka)...

Projevy renesanční literatury v českých zemích (Frantova práva aj.). Humanistická literární centra. Literární tvorba jednoty bratrské. České baroko a jeho hodnocení literární historií. Poezie 17. a 18. století (Fr. Bridel, A. Michna z Otradovic, J. A. Komenský, kancionály vrcholného baroka)...

The main aim of the course is to offer an insight in Czech history that would open for the participants the door to our present. In 13 lessons we will visit the most important literary works of Czech literature and explore their music, film, and fine art adaptations in modern times.

Předmět umožňuje budoucím učitelům aktivní a všestranné zapojení do života škol pod vedením zkušených praktiků, vytváří zkušenostní základy pro studium učitelství, rozvíjí pedagogické dispozice studentů a pomáhá jim překonávat počáteční nejistotu.